Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

28.  

Opbrengstverliezen openbaar vervoer  

Risico 

Concessiehouders voor het openbaar vervoer in Zuid-Holland lijden (opbrengst)verliezen bij handhaving van hun dienstverleningsniveau. 

Oorzaken 

  • De reizigersaantallen zijn blijvend lager door de coronacrisis. Hierdoor komen minder inkomsten binnen van reizigers.  
  • De tijdelijke compensatie vanuit het Rijk om opbrengstverliezen af te dekken wordt niet, of niet volledig gecontinueerd. 

Gevolg(en) 

  • Als de provincie concessiehouders houdt aan de aanbiedingen die ze hebben gedaan, en niet met extra middelen over de brug komt, gaan zij failliet. Hierdoor kan de provincie haar wettelijke taak om regionaal vervoer aan te bieden niet nakomen. 

Achtergrond-informatie 

In 2020 heeft het Rijk een zogenaamde Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar Vervoer (BVOV) geïntroduceerd. Hiermee vult het Rijk het kostenniveau in concessies aan van 93% tot 95% van het kostenniveau in 2019. De beschikbaarheidsvergoeding wordt in ieder geval tot eind 2022 doorgezet. Hierbij bezuinigen vervoerders 5% tot 7% op hun kosten en mag er geen winst worden gemaakt. 

Maatregelen 

Voor de periode na 2022 is nog onzekerheid. Hiervoor is een Transitieplan Openbaar Vervoer (Onderweg naar toekomstvast OV na corona) opgesteld, waarin gekeken wordt naar een totaalpakket aan maatregelen. De volgende aspecten worden hierin onder meer bekeken en afgewogen: efficiëntere bedrijfsvoering, vervoerssysteem, campagnes om meer reizigers te trekken, verhogen reizigersbijdragen, investeringen in infrastructuur en verhogen van exploitatiebijdrage. Uitgangspunt in dit transitieplan is dat de Rijksbijdrage tot en met 2025 in enige vorm wordt gecontinueerd. 

Status risico 

In 2022 zijn de opbrengstverliezen bij de concessiehouders gecompenseerd door het Rijk via een beschikbaarheidsvergoeding van circa € 20 mln.  
Het meest waarschijnlijke scenario is dat de reizigersaantallen in 2023 nog niet op het niveau van voor de coronacrisis terugkomen. Met het Rijk is nog geen overeenstemming bereikt over de periode na 2022. Vooralsnog wil het Rijk uitsluitend een beperkte regeling voor 2023 in stand houden. Vanwege deze onzekerheid is het risico niet nader gekwantificeerd.  

Deze pagina is gebouwd op 04/04/2023 13:37:22 met de export van 04/04/2023 07:58:17