28. | Opbrengstverliezen openbaar vervoer |
---|---|
Risico | Concessiehouders voor het openbaar vervoer in Zuid-Holland lijden (opbrengst)verliezen bij handhaving van hun dienstverleningsniveau. |
Oorzaken |
|
Gevolg(en) |
|
Achtergrond-informatie | In 2020 heeft het Rijk een zogenaamde Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar Vervoer (BVOV) geïntroduceerd. Hiermee vult het Rijk het kostenniveau in concessies aan van 93% tot 95% van het kostenniveau in 2019. De beschikbaarheidsvergoeding wordt in ieder geval tot eind 2022 doorgezet. Hierbij bezuinigen vervoerders 5% tot 7% op hun kosten en mag er geen winst worden gemaakt. |
Maatregelen | Voor de periode na 2022 is nog onzekerheid. Hiervoor is een Transitieplan Openbaar Vervoer (Onderweg naar toekomstvast OV na corona) opgesteld, waarin gekeken wordt naar een totaalpakket aan maatregelen. De volgende aspecten worden hierin onder meer bekeken en afgewogen: efficiëntere bedrijfsvoering, vervoerssysteem, campagnes om meer reizigers te trekken, verhogen reizigersbijdragen, investeringen in infrastructuur en verhogen van exploitatiebijdrage. Uitgangspunt in dit transitieplan is dat de Rijksbijdrage tot en met 2025 in enige vorm wordt gecontinueerd. |
Status risico | In 2022 zijn de opbrengstverliezen bij de concessiehouders gecompenseerd door het Rijk via een beschikbaarheidsvergoeding van circa € 20 mln. |