Begrotingssaldo
Het reële structuele begrotingssaldo jaarschijven 2023-2026
In de totale begrotingsaldo zichtbaar, deze bestaat uit inzet die én structureel van aard is én incidenteel. Echter om te bepalen of er sprake is van een reëel en structureel begrotingsevewicht moet er gekeken worden naar het structureel begrotingssaldo.
Het structureel begrotingssaldo is in alle jaren negatief met in 2026 een fors tekort. Dit tekort in 2026 is te verklaren door de grote terugval van € 32 mln in de algemene uitkering vanuit de Meicirculaire 2022. Een andere oorzaak van het negatieve begrotingssaldo op de korte termijn is dat in de begroting lasten opgenomen zijn die gedekt zouden moeten zijn of worden vanuit een baat van het Rijk. Omdat er geen zekerheid bestaat over deze bedragen vanuit het Rijk of nog geen formele berichtgeving is ontvangen worden deze baten voorzichtigheidshalve niet opgenomen in de begroting. Mede vanuit maatschappelijk belang moeten deze beleidsonwerpen uitgevoerd moeten worden en is ervoor gekozen om deze voor te financieren vanuit het begrotingssaldo. Dit heeft daarmee een onterecht negatief effect op het structurele begrotingssaldo.
Lasten die voorgefinancierd zijn uit begrotingssaldo in afwachting van de baat van het Rijk
(bedragen x € 1 mln) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | |
1 | Energie | 3,0 | 4,9 | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | NPLG materieel | 0,8 | ||||||||||||||
3 | SNL beheersvergoeding 84% | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
4 | NPLG arbeid | 3,6 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | |||||||
Totaal | 8,7 | 10,3 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Daarom presenteren wij het structurele begrotingssaldo gecorrigeerd voor baten die nog niet zijn opgenomen in de begroting maar wel voor gefinanceerd zijn uit het begrotingssaldo. Het structurele begrotingssaldo met deze correctie ligt in de periode 2023-2026 rond de 0-nijl op 2026 na. De oorzaak van het negatieve saldo in 2026 is hierboven al toegelicht.
Het reële structuele begrotingssaldo jaarschijven 2027-2037
In deze periode loopt het tekort op het structurele begrotingssaldo verder op naar gemiddeld ruim € -50 mln.
Dit is het gevolg van het structureel opnemen van middelen voor beleidsonderwerpen die naar aard structureel zijn. Een en ander conform de BBV notitie Structurele en incidentele baten en lasten . Zoals de zogenaamde € 61,7 mln per jaar die in de Begroting 2022 was opgenomen tot en met 2027, deze is nu structureel opgenomen vanaf 2028. Omdat op basis van het huidige beleid niet reëel wordt geacht dat deze lasten na 2027 afnemen. Ook alle nieuwe mutaties in de najaarsnota en begroting zijn structureel opgenomen als het naar aard structureel is.
Dit betekent dat zonder wijzigingen in beleidskeuzes of toename van structurele baten bij de Begroting 2024 in het T+3 jaar er geen sprake zal zijn van een reëel en structureel evenwicht. Bij het opstellen van de begroting 2024 zal dit worden herstelt.