Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekkingen ad € 4,3 mln hebben betrekking op: - Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking € 1 mln (Kaderbesluit Infrastructuur 2022). Het programma MoVe richt zich in eerste instantie op de (middel)lange termijn om de ambities te behalen. Echter ook korte termijn maatregelen via de Korte termijn aanpak (KTA) kunnen hieraan een bijdrage leveren wanneer zij een structureel effect hebben. Voor nieuwe projecten is in totaal € 5 mln beschikbaar is gesteld.
- Zuid-Holland Bereikbaar € 0,9 mln. In het BO-MIRT van 2020 is besloten om voor de periode 2021-2026 de huidige samenwerking in Bereik! (afstemming werkzaamheden) uit te breiden met de bestaande organisaties van de Verkeersonderneming (regio Rotterdam) en Bereikbaar Haaglanden en Holland Rijnland die zich vooral richten op mobiliteitsgedrag en modal shift. De samenwerking zal betrekking hebben op heel Zuid-Holland. Omdat de provincie wel structureel deelnam aan Bereik! maar niet aan de andere organisaties (wel op projecten) wordt € 0,9 mln per jaar bijgedragen voor de periode 2022-2026.
- KTA Algeracorridor € 0,7 mln. Conform de afspraken in het BO-MIRT draagt de provincie € 0,9 mln (€ 0,3 mln per jaar in de periode 2020-2022) bij aan de Algeracorridor. De bijdrage voor 2022 is doorgeschoven naar 2023. Voor 2023 wordt ook een subsidieaanvraag verwacht van € 0,4 mln voor het aanpassen van R-net bussen.
- Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € 0,6 mln. In het kader van het klimaatakkoord en de duurzaamheidsambities in het Coalitieakkoord is voor het project MEC (mobiele energie containers) € 2,4 mln beschikbaar gesteld. Het betreft een proefproject om elektrificatie in de binnenvaart te stimuleren. Er wordt gekozen voor de systeembenadering met ‘open acces’ laadpunten. Naast de provincie zullen ook andere overheden, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deelnemen.
- Kleinere onttrekkingen:
- KTA Voorne-Putten/Haven € 0,3 mln - Smart Mobility (digitalisering overheden) € 0,2 mln - Overdracht wegen € 0,2 mln - Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,1 mln - Lead Partnership en digitalisering Truckparking (SECURE NL) € 0,1 mln - Luchtvaartbeleid (Burgermeetnet) € 0,1 mln - Regionale- en stadsdistributie via het water (CityBarge) € 0,1 mln |
---|
Toelichting toevoegingen | De stortingen ad € 0,9 mln hebben betrekking op: - Exploitatieprojecten € 0,8 mln. In 2023 wordt minder onderzoek uitgevoerd voor projecten in de initiatieffase. Daarmee is ook minder personele inzet nodig door de afdeling Projecten en programma's. De niet bestede middelen worden in de reserve gestort.
- Algemeen: € 0,1 mln. Betreft de structurele storting die is overgekomen uit de opgeheven reserve Exploitatieprojecten PZI. De structurele storting wordt vanaf 2024 volledig omgezet voor reguliere activiteiten.
|
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- N468 € 7,4 mln. Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,2 mln. Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- MEC verduurzaming binnenvaart € 1,2 mln. Voor de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar (inclusief de middelen voor de pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water).
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- Overdracht wegen € 0,5 mln. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverweling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
- Afkoop beheer en onderhoud brug in HOV corridor Noordwijk-Schiphol € 0,4 mln. De oorspronkelijk geraamde bijdrage van € 1,6 mln wordt lager en de resterende bijdrage van € 0,4 mln zal pas in 2026 worden uitbetaald.
|
---|
Toelichting omvang | De stand ultimo 2023 na verwerking van de voorstellen uit de Najaarsnota 2022 en de Begroting 2023 bedraagt € 35,5 mln en daalt naar € 13,0 mln per ultimo 2037. Dit saldo ultimo 2037 is volledig beklemd. |
---|