Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Globaal inzicht in de dekking van de lasten
(bedragen x € 1 mln)
De grafiek geeft weer uit welke bron de lasten worden gedekt.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2021 | Najaarsnota 2022 | Kadernota 2023 (incl Najaarsnota mutaties 2023) | Bijstellingen Begroting | Begroting 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.745 | 1.738 | 1.656 | -8 | 1.648 | 1.584 | 1.633 | 1.672 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 181.990 | 177.841 | 154.715 | 49 | 154.764 | 167.573 | 184.992 | 193.576 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.277 | 1.352 | 1.514 | -103 | 1.411 | 1.247 | 1.271 | 1.304 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 185.012 | 180.932 | 157.885 | -62 | 157.823 | 170.403 | 187.896 | 196.552 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 119.174 | 122.979 | 154.657 | 1.661 | 156.318 | 196.126 | 184.300 | 185.654 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 1.048 | 609 | 1.231 | 3 | 1.234 | 637 | 648 | 759 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 120.223 | 123.588 | 155.887 | 1.665 | 157.552 | 196.763 | 184.948 | 186.413 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 10.012 | 5.702 | 1.819 | -14 | 1.805 | 1.604 | 1.674 | 1.132 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 3.854 | 4.828 | 4.873 | 0 | 4.873 | 4.863 | 4.818 | 4.818 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 13.866 | 10.530 | 6.692 | -14 | 6.678 | 6.467 | 6.492 | 5.950 |
Totaal Lasten | 319.100 | 315.051 | 320.464 | 1.589 | 322.053 | 373.634 | 379.335 | 388.915 |
Baten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 226 | 160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 45.253 | 25.586 | 1.308 | 0 | 1.308 | 6.944 | 7.019 | 1.274 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 45.480 | 25.746 | 1.308 | 0 | 1.308 | 6.944 | 7.019 | 1.274 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 10.321 | 10.694 | 9.194 | 0 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | 2.020 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 10.321 | 10.694 | 9.194 | 0 | 9.194 | 6.694 | 2.504 | 2.020 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 659 | 916 | 266 | 0 | 266 | 66 | 66 | 66 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.053 | 1.361 | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.361 | 1.255 | 1.255 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.713 | 2.278 | 1.628 | 0 | 1.628 | 1.428 | 1.321 | 1.321 |
Totaal Baten | 57.513 | 38.717 | 12.130 | 0 | 12.130 | 15.066 | 10.844 | 4.616 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 261.587 | 276.333 | 308.334 | 1.589 | 309.924 | 358.569 | 368.491 | 384.299 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Kapitaallasten € -0,6 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd en wijzigingen in de renteomslag wijzigen ook de kapitaallasten. Zie ook de Financiële begroting 4.2 Investeringskredieten en de Paragraaf Financiering voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Subsidie ketenmobiliteit € 0,5 mln |
---|
In de herziene subsidieregeling mobiliteit (SRM) is een regeling opgenomen voor subsidie van ketenmobiliteit om de transitie in openbaar vervoer te versterken. Omdat dit een nieuw onderdeel is van de SRM, was hiervoor nog geen budget op de begroting gebracht. In de Begroting 2023 wordt daarom vooralsnog eenmalig € 0,5 mln op de begroting opgevoerd. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma € -7,6 mln |
---|
Het onderhoudsprogramma wordt jaarlijks geactualiseerd. De bijstelling wordt veroorzaakt door verschuiving in het kasritme van lopende projecten van 2023 naar 2024. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Indexering prijsontwikkeling 2022 € 9,8 mln |
---|
Het provinciale indexeringsbeleid is beschreven in het onderdeel ‘Financiële begroting, Grondslagen’. Conform het indexeringsbeleid is het budget voor beheer en onderhoud vanaf het jaar 2023 structureel verhoogd met € 9,8 mln. Deze budgetbijstelling is voor de verwachte prijsontwikkeling in 2022. Dekking ten laste van de stelpost prijscompensatie. |
Kapitaallasten € -0,5 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd en wijzigingen in de renteomslag wijzigen ook de kapitaallasten. Zie ook de Financiële begroting 4.2 Investeringskredieten en de Paragraaf Financiering voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Toelichting lasten meerjarenraming 2024-2026
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Inzet voormalige BDU-gelden 2024 € 5,7 mln, 2025 € 1 mln en 2026 € -5 mln |
---|
Diverse regionale- en provinciale (spoor)infrastructuurprojecten worden deels gedekt door de inzet van de voormalige BDU-gelden. De meerjarenbegroting was nog niet in overeenstemming met deze werkwijze en wordt daarom hierop aangepast. De budgetten worden als volgt bijgesteld:
Dekking 2024 ten laste en 2026 ten gunste van de reserve Mobiliteit. Dekking 2025 ten laste van de OVP BDU. |
Subsidie ketenmobiliteit 2024 € -0,5 mln |
---|
In de herziene subsidieregeling mobiliteit (SRM) is een regeling opgenomen voor subsidie van ketenmobiliteit om de transitie in openbaar vervoer te versterken. Voor 2023 is eenmalig € 0,5 mln geraamd. Dekking ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Projecten initiatieffase 2024 € 2,6 mln, 2025 € -2,7 mln, 2026 0,4 mln |
---|
|
Diverse kleinere bijstellingen 2024 € -0,3 mln, 2025 € -0,5 mln |
---|
Dekking ten laste en ten gunste van de reserve Mobiliteit. |
Kapitaallasten 2024 € 5,3 mln, 2025 € 19,7 mln en 2026 € 13,3 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd en wijzigingen in de renteomslag wijzigen ook de kapitaallasten. Zie ook Financiële begroting 4.2 Investeringskredieten en de Paragraaf Financiering voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de rentelasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma: 2024: € 36,9 mln, 2025 € -16,2 mln, 2026 € -6,1 mln |
---|
De meerjarige lasten en baten voor het beheer en onderhoud van de bestaande infrastructuur zijn toegelicht in de Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen, deel infrastructuur, van deze begroting en het PZI 2023-2037. De geraamde kasritmes kennen jaarlijkse fluctuaties afhankelijk van de staat van het areaal. Pieken en dalen in de baten en lasten van het onderhoudsprogramma worden geëgaliseerd via de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. De piek in 2024 hangt onder andere samen met het groot onderhoud beweegbare kunstwerken, Hartelcorridor en vaarwegen. Dekking ten laste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Arbeidscapaciteit versterkingsaanpak 2026 € 0,7 mln |
---|
Bij de Begroting 2022 zijn uit de egalisatiereserve voor de versterkingsaanpak beweegbare kunstwerken extra middelen beschikbaar gesteld voor arbeidscapaciteit en opleiding in de periode van 2022 tot en met 2025. Door een krappe arbeidsmarkt zijn de extra middelen in 2022 niet besteed. Met de najaarsnota zijn deze middelen vrijgevallen naar de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. De vrijgevallen middelen zijn wel nodig voor de uitvoering van de versterkingsaanpak en worden in 2026 weer in de begroting opgevoerd. Dekking ten laste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Kapitaallasten 2024: € 2,4 mln, 2025: € 4,4 mln, 2026: € 6,9 mln |
---|
De kapitaallasten binnen beleidsdoel 2-2, Beheer en onderhoud op orde en duurzaam, stijgen van € 24 mln in 2024 naar € 28 mln in 2025, € 35 mln in 2026 doordat een aantal financieel omvangrijke projecten worden geactiveerd. Het betreft het onderhoud van oevers in de Gouwe en de Oude Rijn, de bijdrage vanuit beheer en onderhoud voor werkzaamheden bij de realisatie van de Europaweg, Lammebrug en Trekvlietbrug, Rijnlandroute. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Waterstofbussen 2026 € -0,6 mln |
---|
Voor de waterstofbussen is t/m 2025 jaarlijks € 0,6 mln beschikbaar. Dekking ten laste van de reserve Mobiliteit. |
Laadinfrastructuur 2024 € -0,2 mln |
---|
Voor de uitvoering aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in de vorm van de vastgestelde Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) is in 2023 nog € 0,2 mln beschikbaar. Dekking ten laste van bijdrage derden. |
Toelichting baten meerjarenraming 2024-2026
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Inzet voormalige BDU-gelden 2024 € 5,7 mln, 2026 € -5,7 mln |
---|
Diverse regionale- en provinciale (spoor)infrastructuurprojecten worden deels gedekt door de inzet van de voormalige BDU-gelden. De meerjarenbegroting was nog niet in overeenstemming met deze werkwijze en wordt daarom hierop aangepast. De budgetten voor 2024 en 2025 worden eenmalig met € 5,7 mln verhoogd. |
Projecten initiatieffase 2025 € 0,1 mln |
---|
Van de regio Midden-Holland wordt in 2025 € 0,1 mln ontvangen als aandeel in de bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20NKG. Dekking ten gunste van de lasten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Baten beheer en onderhoud: leges en werk voor derden |
---|
De baten voor Beleidsdoel 2-2 bestaan enerzijds uit legesinkomsten en anderzijds uit bijdragen voor werk voor derden. De legesinkomsten zijn tot en met 2025 geraamd op € 0,4 mln per jaar. De te ontvangen bijdragen voor werk voor derden zijn geraamd op basis van het huidige inzicht in het geplande werk voor derden. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Laadinfrastructuur 2024 € 0,2 mln |
---|
Voor de uitvoering aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur wordt in 2023 een bijdrage ontvangen van € 0,2 mln. Dekking ten gunste van de lasten. |