Begrotingssubsidies 2023 in vergelijking met 2022 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2022 | Kadernota | Begroting 2023 | Maximaal te subsidiëren 2023 |
---|---|---|---|---|---|
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | |
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 404.700 | |||
2.1 | AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 876.071 | 929.995 | 929.995 | |
2.1 | Ministerie van I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 1.008.500 | 1.008.500 | ||
2.1 | Gemeente Bodegraven Reeuwijk t.b.v. frequentieverhoging spoorverbinding Leiden-Utrecht in de brede spits | 553.549 | |||
2.1 | Gemeente Leiden t.b.v. Leidse Ring Noord | 32.700.000 | |||
2.1 | Gemeente Den Haag t.b.v. Verlengde Velostrada | 4.000.000 | |||
2.1 | Stichting Zuid-Holland Bereikbaar t.b.v. exploitatiekosten | 988.167 | |||
2.3 | Zero Emission Services BV t.b.v. pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water | 1.100.000 | |||
Totaal | 40.665.487 | 1.981.495 | 1.981.495 |
Toelichting begrotingssubsidies 2023
De begrotingssubsidie aan Vereniging Fietsersbond voor een bedrag van € 43.000 (beleidsdoel 2-1)
In 2016 hebben provincie Zuid Holland en de Fietsersbond een samenwerkingsovereenkomst getekend om de reeds bestaande samenwerking een structurele basis te geven. Deze samenwerkingsovereenkomst is na 3 jaar van rechtswege beëindigd. Sindsdien wordt ieder jaar naar de eventuele voortzetting en de invulling van een eventueel te verlenen subsidie gekeken. Daarvoor dient de Fietsersbond voor 1 oktober een aanvraag en activiteitenplan in.
De begrotingssubsidie is gewenst omdat door gebruik te maken van de kennis van de leden van de Fietsersbond met betrekking tot het fietsen en in het bijzonder het fietsnetwerk in Zuid Holland dit bijdraagt aan beleidsdoel 2-1.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Zuid Holland investeert in fietsinfrastructuur met het doel dat inwoners en bezoekers verder en vaker fietsen. Een toename van het fietsverkeer draagt bij aan bereikbaarheid van de provincie, aan gezondheid van de fietsers en aan leefbaarheid van de omgeving van de infrastructuur. Fietsverkeer produceert geen lawaai of ongezonde stoffen. Kennis van de Fietsersbond helpt bij het bepalen van de meest relevante (infrastructurele) projecten.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 43.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg voor een bedrag van € 929.995 (beleidsdoel 2-1)
Het contract voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis – Rozenburg is voor de periode 2018-2032 na een aanbesteding gegund aan Ottevanger OV Exploitatie BV. In 2019 is dit bedrijf vanwege financiële problemen overgenomen door ODV Maritiem / Swets Groep; het bedrijf is hierbij omgedoopt tot AquaSwets BV. Onderdeel van die overname is een aanvullende overeenkomst tussen PZH en AquaSwets met de afspraak de exploitatiebijdrage (prijspeil 2017) met terugwerkende kracht te verhogen van € 694.500 naar € 796.000 per jaar. Conform afspraken wordt die bijdrage jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de LBI Bus Diesel-index die door DOVA, het samenwerkingsverband van vervoerautoriteiten, wordt berekend. Bij de verlening wordt gewerkt met een voorlopig index, na afloop van het subsidiejaar wordt deze met een definitieve index gecorrigeerd. Deze exploitatiebijdrage is voor 2023 geïndexeerd, op basis van de voorlopige LBI index (d.d. juni 2022) met 3,38% en komt daarmee uit op € 929.995. Dekking vindt plaats uit de bestaande exploitatiemiddelen van beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B.
De maatschappelijke baten zijn vastgelegd in beleidsprestatie 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer . Dit draagt bij aan een sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van reizigers uitgevoerd door de exploitant van veer Maassluis-Rozenburg.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De exploitatie van de veerdienst geschiedt op basis van een exploitatieovereenkomst, waarin ook de (geïndexeerde) subsidieverstrekking is vastgelegd voor de periode 1 januari 2018 tot en met 31 december 2032. Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 929.995 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Ministerie van I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 een bedrag van € 1.008.500 (beleidsdoel 2-1)
Project Innovatieve aanpak A15 (Korte Termijn Maatregelen A15)
In het BO MIRT zijn op 21 en 22 november 2018 het Rijk en de provincies Zuid-Holland en Gelderland een korte termijn pakket maatregelen overeengekomen met een looptijd tot 2022. In totaal heeft ‘het Rijk hiervoor maximaal € 10 mln beschikbaar onder voorwaarde van gelijke financiering door de regio. Het Rijk en de provincie Zuid-Holland (samen met Drechtsteden en bedrijven) hebben afgesproken ieder € 4,1 mln beschikbaar te stellen voor inzet bergers op strategische plekken, kleine infrastructurele maatregelen, gecoördineerd verkeers-management en spitsmijdingen. De subsidie wordt verleend ten laste van de in de reserve Bereikbaarheid gereserveerde middelen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-1 Efficiënt goederenvervoer en 2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer. Dit draagt bij aan op korte termijn de doorstroming bevorderen van het verkeer op de A15.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is afgesproken dat onze bijdrage voor de Innovatieve aanpak A15 (Korte Termijn Maatregelen A15) die in de vorm van een subsidie ter beschikking zal worden gesteld aan het Ministerie, zal worden verdubbeld door het Ministerie.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1.008.500 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2023 in vergelijking met 2022 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2022 | Kadernota 2023 | Begroting 2023 | Maximaal te subsidiëren 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
2.2 | 1.6.74 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 | 10.187.263 | |||
2.1 en 2.3 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland | 8.877.951 | 8.877.951 | |||
Totaal | 10.187.263 | 8.877.951 | 8.877.951 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies 2023
Voor Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland een hoofdsubsidieplafond voor de paragrafen 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4 en 2.4.2 voor een bedrag van € 8.877.951 (beleidsdoel 2-1 en 2-3)
Deze subsidieregeling heeft tot doel het stimuleren van activiteiten op het gebied van gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid, de toegankelijkheid en ketenmobiliteit in het openbaar vervoer, innovatie in mobiliteit en vernieuwing en renovatie van veerponten of veerinfrastructuur rond veren en de Korte Termijnaanpak binnen het gebiedsgerichte Bereikbaarheidsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe). De regeling is in 2022 integraal herzien. Met de integrale herziening is de SRM vereenvoudigd en geactualiseerd en meer in overeenstemming gebracht met de regels van de Algemene wet bestuursrecht en is een regeling opgenomen voor subsidie van ketenmobiliteit om de transitie in openbaar vervoer te versterken.
Voorgesteld wordt om voor de paragrafen 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4 en 2.4.2 een hoofdsubsidieplafond op te nemen voor een bedrag van € 8.877.951. Dekking vindt plaats binnen de ambitie Bereikbaar Zuid-Holland. Voor gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid is in 2021 een meerjarige subsidie verstrekt. Deelplafond 2023 is derhalve 0.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestaties 2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur, 2-3-1 Duurzame mobiliteit en 2-3-2 Veilige mobiliteit. Dit draagt bij aan best bereikbare provincie door (paragraafnummer SRM): (2.2.2) Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid - via educatie, voorlichting, campagnes en activiteiten en instandhouding van Regionale projectgroepen Verkeersveiligheid. (2.2.3) Duurzamer Energieopwekking, -opslag, -besparing voor grootschalige toepassingen in infra en goedkoper toepassen van gedemonstreerde duurzame technieken in infra als bijdragen aan transitie naar een CO2 arme samenleving. (2.2.4) Verbeterde bereikbaarheid in de regio Rotterdam-Den Haag, met bijdrage aan de economische ontwikkeling en leefbaarheid, zoals opgenomen in de Korte Termijn Aanpak van het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking. (2.3.1) Verbeterde toegankelijkheid van OV-bushaltes. (2.3.2) Aantrekkelijker en efficiënter vervoer van en naar een OV-halte, te bereiken door deelmobiliteit en ontwikkeling van hubs en knooppunten. (2.3.4 en 2.4.2) In stand gehouden en verduurzaamde Zuid-Hollandse veren voor het overzetten van forensen en scholieren en recreanten als bijdragen aan bereikbaarheid en leefbaarheid.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De te subsidiëren maatregelen betreffen kleinschalige maatregelen en activiteiten door gemeenten, vervoerders, wegbeheerders, ondernemers, die op korte termijn worden uitgevoerd, en snel resultaat leveren. Het betreffen maatregelen die aanvullend zijn op de uitvoering door en in beheer van de provincie. De maatregelen sluiten aan bij andere provinciale activiteiten, zoals de grotere infrastructuurprojecten, de concessies openbaar vervoer en de samenwerking in gebiedsprogramma’s met het Rijk en decentrale overheden.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om voor de paragrafen 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4 en 2.4.2 de hoofdsubsidieplafond vast te stellen op € 8.877.951 en deze op te nemen in de begroting.